Dejte sbohem trávicím obtížím na cestách!

Kdo by chtěl trávit zaslouženou dovolenou na toaletě? Přesto tak řada cestovatelských dobrodružství končí. Dá se nepříjemným trávicím potížím na cestách vůbec nějak předcházet?

Příčiny cestovatelských obtíží 

Když cestujeme, poznáváme nové lidi a prostředí. Setkáváme se ale také se škodlivými mikroorganismy, na které se náš imunitní systém nestihl připravit. Když se k tomu přidá nedostatek spánku, neznámá jídla, narušení pravidelného denního režimu a teplotní změny, oslabí nás to raz dva. Stačí trochu kontaminované vody nebo jídla a s dovolenou je amen. Průjem, nevolnost, zvracení a křeče v břiše se objevují zpravidla 2–3 dny od nákazy a mohou trvat až 10 dní.

Trávicí obtíže ale nemusí nutně souviset s bakteriemi nebo viry. Pobyt all inclusive s jídlem formou bufetu může naše stravovací návyky zcela rozhodit. Náporu tučného a pálivého jídla může naše tělo urputně vzdorovat.

Nejvíc ohrožená skupina

Někteří lidé jsou k cestovatelským průjmům náchylnější. Jedná se zejména o jedince s oslabeným imunitním systémem, kteří by proto měli obzvláště pečlivě dodržovat preventivní opatření. Jedním z nich je udržování kyselosti žaludeční šťávy. Užíváte-li léky, které kyselinu v žaludku neutralizují, cestovatelský průjem, nevolnost nebo zvracení vás tedy na cestách dostihnou s větší pravděpodobností. Velmi obezřetní by měli být zejména ti cestovatelé, kteří trpí Crohnovou chorobou a onemocněním střev obecně.

Pět základních pravidel cestovatele

Prevence trávicích obtíží v zahraničí není složitá a ve většině případů funguje. Zakládá se na:

  • důsledném dodržování hygieny, důkladném mytí rukou před jídlem,
  • vyhýbání se extrémně pikantním a tučným jídlům,
  • konzumaci pouze tepelně upravených potravin hned po jejich přípravě,
  • pití pouze balené vody bez přidaných kostek ledu,
  • užívání probiotik.

Účinnost probiotických kultur Lactobacillus acidophilus a Bifidobacterium bifidum v prevenci cestovatelského průjmu potvrdilo velké množství odborných studií. Probiotika je vhodné užívat před cestou, během pobytu i přibližně 2 týdny po něm.

Nechcete polykat jednu tabletu za druhou, a přece chcete mít jistotu, že užíváte dostatečné množství probiotik? Vysoce koncentrované probiotikum VSL3 obsahuje v každém sáčku 450 miliard lyofilizovaných bakterií mléčného kvašení a bifidobakterií z 8 různých kmenů. Nasypte si tedy denně 1–2 sáčky do jogurtu nebo džusu a předejděte tak nejenom cestovatelským obtížím.

(dos)

Zdroje:

https://www.thehealthyhomeeconomist.com/using-probiotics-for-healthy-traveling/
https://www.webmd.com/digestive-disorders/features/travelers-diarrhea-what-you-need-to-know#1