Čtyři tipy, jak s přehledem zvládnout střevní chřipku při ulcerózní kolitidě

Jak už jsem psala v článku Střevní chřipka a kolitida, mám vyzkoušeno, že tahle rychlá a „superčisticí“ viróza může spustit relaps IBD. Nevím, jak je to tedy u lidí s Crohnovou nemocí, ale u nás s kolitidou to mám potvrzené nejen od sebe.

Střevní chřipku jsem si prožila opět nedávno, proto mě napadlo podělit se i s vámi o pár tipů, jak ji pokud možno neprožít nebo prožít bez návratu zánětlivé ataky.

  1. Hygiena a klid – kromě základních hygienických opatření – nepoužívat s nakaženými stejné ručníky, dezinfikovat záchod (a také dveřní kliky) a nelíbat se – se můžete pokusit zachovat klid a „nastavit“ si smýšlení typu „já to zvládnu s klidným zažíváním“ a „jsem zdravý“. Na tohle „zachování klidu“ fungují nejrůznější afirmace a také takzvaná mentální harmonizace, kterou můžete použít i ve chvílích, kdy případně viróza udeří. Já vím, že se mi to lehce říká, ale mám vyzkoušeno, že pokud se „přepnu“ do pozitivního smýšlení, tak se zvyšuje pravděpodobnost, že jakoukoliv virózu, nejen tu střevní, nechytnu. Pokud vás zajímá, jak s mentální harmonizací pracuji já, můžete se začíst třeba do mého článku Jak jsem si vytahala haraburdí z těla.
  2. Hydratace – pokud už střevní chřipka udeří, je dobré hodně pít (jakmile to jde a rozbouřený žaludek pití udrží). Můj osobní tip je černý čaj s borůvkami. Naposledy jsem použila borůvky, které máme z léta zamražené, ale lepší je mít doma také sušené borůvky či borůvčí a udělat si odvar z nich. Navíc pak můžete borůvky i sníst. Čaj je pro získání energie vhodné osladit medem. Někomu funguje i po troškách popíjet kolu kvůli jejímu obsahu cukru, kofeinu a kyseliny fosforečné.
  3. Šetřicí dieta  jakmile příznaky střevní chřipky odezní, je dobré nasadit šetřicí dietu. Já osobně nemívám chuť nejprve na nic a energii mi dodávají oslazené čaje. Postupně je fajn nasadit namísto bílých rohlíků třeba banán, jablečné pyré nebo obilné kaše. Volila bych například jáhlovou nebo z ovesných vloček (nejlépe jemných). Bílé rohlíky můžou udělat neplechu kvůli obsahu lepku. I když oficiální výživová doporučení pro nás lidi s IBD uvádí šetrnost bílého pečiva k našemu zažívání, já osobně vidím velké výsledky u těch přátel s IBD, kteří se naopak snaží jíst bezlepkově, tedy především úplně bez pečiva.
  4. Probiotika – za zvážení také „po“ stojí nasadit nějaká probiotika. Nikoliv však v podobě jogurtů, ale spíše v kvašené zelenině (strávíte-li ji) nebo formou potravinových doplňků. O volbě a vhodnosti se však raději poraďte se svým lékařem. Mně osobně probiotika spíš problémy přihorší. Velmi šetrným probiotikem je probiotický perorální roztok laktobacilů, enterokoků a prospěšného typu bakterie E. coli. Tenhle roztok je dokonce vhodný i pro malé děti.
Na své cestě za zdravím a plnohodnotným životem s chronickým střevním zánětem jsem došla k mnoha poznáním. Jedním z nich je, že pocit štěstí se rodí z toho, co vkládáme do své mysli i do svých úst. Díky tomu nyní na svém blogu učím a inspiruji, jak žít a jíst zdravě, vědomě a hravě. Za více než 13 let, co mám diagnostikovanou ulcerózní kolitidu jsem zvládla dostudovat VŠ, přijít o svoji první lásku i další lásky poznat. Žiju příjemný život se svojí rodinou (manželem a malým synem) a i přes některá zdravotní omezení si troufám říci, že je plnohodnotný. Ráda se také dělím o své zkušenosti a poznání formou psaní a jsem autorkou e-knihy 10 klíčů k tajemství potravin.
Veronika Hanzlíková