Anémie a já

Před pár lety jsem bojovala s anémií neboli chudokrevností. Teď s radostí můžu říci, že už více než tři roky, možná i víc, „nevím“, co to anémie je. Proto mě napadlo se s vámi podělit o triky, jak jsem se svojí chudokrevností bojovala já a co mi pomohlo zvýšit hladinu železa ve své krvi. Několik let jsem totiž trpěla na anémii v důsledku nízkého množství krevního železa. Dokonce jsem musela chodit i na infuze pro jeho doplnění.

Je mi jasné, že tenhle můj stav souvisel s dlouhotrvajícím rozsáhlým zánětem konečníku, potažmo celého střeva. Nicméně od té doby, co užívám potravní doplňky s organicky vázaným železem (fumarátem železnatým), jím více červené řepy a posiluji své tělo i pravidelnou akupunkturou (samozřejmě si jehličky neaplikuji sama), nemám ani problém se železem a anémií.

Vše souvisí se vším, takže vám nedokážu přesně vysvětlit vztah sleziny a množství krevního železa. Ani z pohledu klasické medicíny, natož z východního. Ale podle tradiční čínské medicíny se zjednodušeně dá říci, že slezina ovlivňuje kvalitu krve, a pokud dobře funguje tenhle orgán, máme lepší krev i pevnější cévy. Slezina dokonce podle východních medicín ovlivňuje menstruaci a třeba i krvácení z tlustého střeva. Prostě od té doby, co posiluji svoji slezinu, nekrvácím ze střeva, i když to dříve byl můj typický projev ulcerózní kolitidy i v době remise.

Proto doporučuji mimo jiné jako jeden z prostředků proti chudokrevnosti akupunkturu. Tím dalším prostředkem je užívání potravních doplňků. Důležité však je, v jaké formě je v nich železo vázané. Podle toho ho totiž naše tělo umí vstřebávat. Já mám vyzkoušeny preparáty s organicky vázaným fumarátem železnatým nebo koloidní roztoky fytominerálů. K užívání železa navíc přidávám i vitamín C, protože ten jeho vstřebávatelnost zvyšuje.

No a z těch nejpřírodnějších způsobů mi pomáhá například konzumace červené řepy. Jen mě tahle skvělá zelenina občas druhý den vyděsí, když jdu na záchod. Většinou jsou barviva z červené řepy tak silná, že projdou mými zažívacími i močovými cestami beze změny barvy a já si pak chvíli myslím (než si vzpomenu, co jsem den předtím jedla), že mám krev ve stolici, nebo dokonce i v moči.

Dobře funguje nápoj z červené řepy a pomeranče. Červená řepa se může odšťavnit a spolu s vymačkanou šťávou z pomeranče tak získám skvělý, zdravý a dobře stravitelný nápoj plný vitamínů i železa. Nebo mám moc ráda upečené plátky brambor, červené řepy a dýně. Zkuste to taky – posypte je nějakým bylinkovým kořením nebo zapečte se sýrem a nemusíte k této lahůdce ani jíst maso. ;-)

Na své cestě za zdravím a plnohodnotným životem s chronickým střevním zánětem jsem došla k mnoha poznáním. Jedním z nich je, že pocit štěstí se rodí z toho, co vkládáme do své mysli i do svých úst. Díky tomu nyní na svém blogu učím a inspiruji, jak žít a jíst zdravě, vědomě a hravě. Za více než 13 let, co mám diagnostikovanou ulcerózní kolitidu jsem zvládla dostudovat VŠ, přijít o svoji první lásku i další lásky poznat. Žiju příjemný život se svojí rodinou (manželem a malým synem) a i přes některá zdravotní omezení si troufám říci, že je plnohodnotný. Ráda se také dělím o své zkušenosti a poznání formou psaní a jsem autorkou e-knihy 10 klíčů k tajemství potravin.
Veronika Hanzlíková