Poznání vlastní nemoci a ochota brát léky předepsané lékařem – to už je začátek uzdravení…
Miguel de Cervantes 1547-1616

Pohyb – základ zdraví

Cvičení je skvělý způsob jak snížit stres a udržet si dobrou fyzickou kondici. Předtím, než začnete cvičit, se ale poraďte o vhodnosti konkrétního programu s lékařem.

Vhodný pohyb zrychlí proudění vaší krve. Tím pomůže i při roznášení důležitých živin do všech částí vašeho těla. Existuje mnoho způsobů, jak zvolit vhodnou pohybovou aktivitu, aby se krev rychleji dostala do celého těla a mohla přinášet živiny a kyslík všem orgánům a tkáním, které je potřebují.

Při cvičení záleží na vašem aktuálním zdravotním stavu, na fázi onemocnění, kterou právě procházíte. Cvičení vám ale v každém případě pomůže zlepšit celkovou kondici.

Navíc se během fyzického cvičení uvolňují i „hormony štěstí“ – endorfiny, které způsobí, že se vám hned zvedne nálada a svět kolem vás záhy získá jasnější barvy.

Cvičit můžete i sami, jde ale o skvělou příležitost, jak se zapojit do kolektivu a trávit čas s přáteli. Možná poznáte i nové známé, se kterými strávíte v budoucnu mnohé příjemné chvíle.

Nezapomeňte na to, že je důležité dodržovat pitný režim. Průjem může vést až k dehydrataci, a proto je dobré před cvičením vypít sklenici vody, další byste měli vypít během každých dvaceti minut.

Vyzkoušejte

  • Pravidelná rychlá chůze v přírodě na čerstvém vzduchu vám umožní si odpočinout, přijít na jiné myšlenky a zbavit se starostí, které vás tíží. Pokud vás znepokojuje, že nebudete v blízkosti toalety, můžete místo chůze v přírodě využít fitness chodící pás.
  • Jóga má blahodárný vliv na lidskou psychiku i na fyzickou kondici. Cvičení není zpočátku příliš náročné, řiďte se vlastními pocity a nepřemáhejte se. Při cvičení provádějte pouze cviky, které jsou vám příjemné. Najděte si cvičitele, který má s jógou bohaté zkušenosti, a svěřte se mu se svým onemocněním. Doporučí vám, kterým cvikům se vyhnout a které vám naopak pomohou.
  • Tai-chi – toto nenásilné cvičení vám pomůže najít rovnováhu, odpočinout si a zároveň posílit rovnoměrně všechny svalové skupiny.
  • Cvičení podle videokazety: Pokud se vám právě nechce cvičit v tělocvičně a obáváte se průjmu nebo plynatosti, můžete si během kritického období zacvičit v bezpečí svého domova podle videokazety nebo DVD.
  • Jogging – postupně můžete zvyšovat zátěž, pravidelný jogging 30 až 40 minut významně zlepší vaši celkovou kondici.

Před náročnějším cvičením si dejte mírnou desetiminutovou rozcvičku, která vás zahřeje. Protáhněte ruce a nohy, pomalu si rozhýbejte krční páteř, rozcvičte bříško. Připravte své tělo na to, že jej čeká příjemné cvičení.

Medicínská databáze U Lékaře
 
Cestovní nemoci:  Polévka s vůní orientu: jak si připravit domácí Pho Bo